Velen zijn je inmiddels voorgegaan. Wij nodigen je van harte uit om het zelf te beleven en ontdekken. Sluit je aan en ervaar het verschil!

Er zijn nog 187 plekken beschikbaar!

Wekelijks werken wij het aantal plekken dat over is bij.

Ervaar Purazen gym 10 dagen gratis, meld je nu aan

Atletisch: EGYM+ Trainingsprogramma

Ervaar de kracht van Egym +

LEES VERDER

Atletisch Trainingsprogramma

Verhoog je atletische prestaties met het Atletisch trainingsprogramma. De unieke combinatie van trainingsmethoden verbetert je veerkracht onder intense belasting en optimaliseert je prestaties.

“Citius, altius, fortius” is het motto van de Olympische Spelen, vertaald in het Nederlands als “sneller, hoger, sterker.” Elke ambitieuze atleet wil verder en hoger springen, sneller rennen, de meest formidabele tegenstander zijn en harder slaan. Het EGYM+ Atletisch trainingsprogramma is erop gericht je atletische vaardigheden te optimaliseren.

Atletische training bestaat uit de volgende hoofdbestanddelen:

  1. Maximale kracht tijdens training
    • Korte, hoge-intensiteitseenheden maximaliseren onze prestaties en de kracht van onze spieren en stellen ons in staat meer spiercapaciteit te benutten.
  2. Explosieve krachtontwikkeling tijdens training
    • Hoge snelheden en maximale belasting helpen je kracht te winnen in de kortst mogelijke tijd (explosieve kracht).


Kracht is een belangrijk onderdeel van het Atletisch trainingsprogramma. Wetenschappelijk gezien wordt kracht gedefinieerd als de basisforce die de aanvullende krachten zoals power en uithoudingsvermogen beïnvloedt. Met andere woorden: hoe groter je kracht, hoe beter je je power en uithoudingsvermogen kunt trainen. Een typisch atletiekprogramma omvat vaak zeer intense eenheden zoals sprints en sprongen. Echter, degenen die deze training doen, lopen een hoog risico op blessures.


Het EGYM+ Atletisch trainingsprogramma biedt een zeer efficiënt alternatief om je atletische vaardigheden te trainen zonder een atletiekbaan: circuittraining met behulp van EGYM+ machines.


Het EGYM+ Atletisch trainingsprogramma neemt de bovengenoemde twee soorten training en integreert ze in ons EGYM+ machine trainingsprogramma. Onze trainingsprogramma’s zijn verdeeld in verschillende fasen om de optimale trainingsprikkel op precies het juiste moment te bieden, gebaseerd op je doelen en de vooruitgang die je hebt geboekt. Elke fase begint met het meten van je kracht, om continu het trainingsgewicht aan te passen aan je individuele behoeften.


De Vier Fasen van het Atletisch Trainingsprogramma

Fase 1: Robuustheid (negatief)

Verhoog de spierrobuustheid
In de eerste fase creëren we de ideale omstandigheden voor de volgende fasen door de spieren te versterken en de robuustheid te vergroten. Je spieren kunnen meer kracht uitoefenen tijdens een excentrische contractie dan tijdens een concentrische contractie. We maken gebruik van dit principe tijdens negatieve training: terwijl we spieren opbouwen met hoge-intensiteitstraining en een gemiddeld aantal herhalingen, optimaliseert het extra gewicht tijdens de excentrische fase zowel het aantal actieve spiervezels als de systematische manier waarop ze samenwerken (intramusculaire coördinatie).


Fase 2: Kracht (explonic)

Maximale kracht
Explonic training wordt uitgevoerd met middelzware belasting op maximale snelheid. Het relatief lage gewicht stimuleert piek spierprestaties. Krachttraining stelt je in staat je kracht om te zetten in snelheid, een transformatie die de basis vormt van atletische prestaties. Deze fase optimaliseert je neuromusculaire systeem, waardoor je meer spiervezels tegelijk kunt aansturen. Je kracht verbetert zonder toename van spiermassa. Hoe beter je spieren en zenuwen samenwerken (spiervezelactivatie), hoe krachtiger je spieren zijn.


Fase 3: Spieropbouw (adaptief)

Verhoog de spiermassa
Het doel van de derde fase is spieropbouw. De tweede fase van de training richtte zich op het maximaliseren van snelheid en kracht. Grotere spieren kunnen meer stress en belasting aan en hebben daarom de capaciteit om nog meer kracht te genereren. Deze variatiefase richt zich op het opbouwen van meer spiermassa voordat het programma in de vierde fase weer wordt gericht op snelheid en kracht.


Fase 4: Kracht (explonic)

Maximale explosiviteit
In de laatste fase keren we terug naar explonic training. We gebruiken de vooruitgang uit de vorige fasen om grotere gewichten nog sneller te verplaatsen. Door je prestaties te verbeteren, kun je je spierpotentieel volledig benutten en de explosieve kracht van je spieren perfectioneren door kracht te genereren tegen de weerstand die de machine biedt op maximale snelheid.

Het ultramoderne en innovatieve trainingsprogramma verbetert de prestaties en kracht van je spieren, zonder de focus te leggen op spiergroei. Dat betekent dat je naast het opbouwen van spieren ook je kracht verbetert en je richt op het explosief samentrekken van je spieren.

Intelligente Trainingsmethoden

De intelligente trainingsmethode van de EGYM+ trainingsprogramma’s definiëren geoptimaliseerde bewegingsschema’s voor de specifieke trainingsdoelen: De trainingsmethode verandert elke zes sessies om een nieuwe groeiprikkel te genereren. EGYM past een golfvormige beweging toe met vier verschillende fase, zodat er maximale voordelen behaald kunnen worden. Elk van deze fase legt de nadruk op verschillende doelstellingen van dat moment.

Regulier

Reguliere methode biedt constante weerstand vergelijkbaar met klassieke krachttraining, waardoor spierpijn wordt verminderd.

Negatief

Excentrische weerstand voorkomt spierblessures en heeft een lagere impact op bloeddruk en hartslag.

Adaptief

Adaptieve weerstand neemt tijdens de training af, afhankelijk van de resterende kracht, waardoor vermoeidheid toeneemt voor meer spiergroei.

Isokinetisch

In tegenstelling tot conventionele krachttrainingsapparatuur, zijn er bij isokinetische training geen gewichten. In plaats daarvan stel je een bepaalde bewegingssnelheid in.

Explosief

Explosieve methode maakt gebruik van de maximale versnelling in een constant gewicht om snelheid-kracht te verhogen voor alledaagse bewegingen en sportactiviteiten.