Velen zijn je inmiddels voorgegaan. Wij nodigen je van harte uit om het zelf te beleven en ontdekken. Sluit je aan en ervaar het verschil!

Er zijn nog 187 plekken beschikbaar!

Wekelijks werken wij het aantal plekken dat over is bij.

Ervaar Purazen gym 10 dagen gratis, meld je nu aan

Metabolic Fit: EGYM+ Trainingsprogramma

Ervaar de kracht van Egym +

LEES VERDER

Metabolic Fit Trainingsprogramma

Het wetenschappelijk geteste Metabolic Fit-trainingsprogramma helpt je je stofwisseling te reguleren. Dit programma begint gemakkelijk en verhoogt langzaam de intensiteit naarmate je lichaam zich aanpast aan zwaardere gewichten, voor optimale vooruitgang en succes.

Heb je type 2 diabetes en heb je methoden nodig om je bloedsuiker te reguleren en je algehele gezondheid te bevorderen? Probeer dan Metabolic Fit, een trainingsprogramma speciaal voor jou ontwikkeld door EGYM+.

Lichamelijke activiteit is een belangrijk onderdeel van holistische behandeling van type 2 diabetes. De combinatie van kracht- en duurtraining wordt in het bijzonder beschouwd als een effectieve methode om insulineresistentie actief tegen te gaan. Ons op maat gemaakte trainingsprogramma op EGYM+-trainingsapparatuur is gebaseerd op wetenschap en speciaal ontworpen om aan jouw specifieke behoeften te voldoen.

Type 2 Diabetes in Vogelvlucht
Type 2 diabetes is een chronische stofwisselingsstoornis die verhoogde bloedsuikerspiegels veroorzaakt. Dit komt door insulineresistentie, wat betekent dat de cellen niet goed reageren op insuline. Insuline is een hormoon dat wordt geproduceerd door de alvleesklier en zorgt ervoor dat bijvoorbeeld spieren of de lever suiker uit de bloedbaan kunnen opnemen.

Als de insuline niet effectief is of als de cellen van het lichaam niet goed reageren op de insuline, blijven de bloedsuikerspiegels hoog. Dit kan op de lange termijn schade veroorzaken aan bloedvaten, zenuwen en organen. Er kunnen aanvankelijk geen symptomen zijn, of de symptomen kunnen erg aspecifiek zijn, zoals vermoeidheid, verhoogde vatbaarheid voor infecties, frequent urineren, droge en jeukende huid, of verhoogde dorst. Hierdoor wordt type 2 diabetes vaak ontdekt tijdens routinecontroles.

Type 2 diabetes kan leiden tot ernstige complicaties, zoals beroerte, hartaanval, nefropathie (nierschade), neuropathie (zenuwschade) of retinopathie (schade aan het netvlies).


Voordelen van Kracht- en Duurtraining voor Type 2 Diabetes
Er zijn ongeveer 30 miljoen Amerikanen met diabetes in de VS, en 95% van hen heeft type 2 diabetes. Naast genetische aanleg, is je levensstijl de belangrijkste factor die bepaalt of je type 2 diabetes krijgt en hoe de ziekte verloopt. Overgewicht en gebrek aan beweging spelen de ziekte in de kaart. Als je regelmatig voedsel eet dat te veel vet en suiker bevat, neemt je gewicht toe, wat op zijn beurt je fysieke fitheid beïnvloedt. Regelmatig trainen is daarom uiterst belangrijk voor je gezondheid.

Kracht- en duurtraining is een van je beste opties. Het heeft een positief effect op je suikerstofwisseling en verhoogt de insulinegevoeligheid van je cellen, wat betekent dat training je bloedsuikerspiegel drastisch verlaagt. Verhoogde lichamelijke activiteit helpt de onderbroken stroom van glucose uit het bloed naar de spiercellen te herstellen. Regelmatige training kan helpen je HbA1c-niveaus te verlagen, wat je gemiddelde bloedsuikerspiegel over tijd aangeeft. Kracht- en duurtraining helpt de spieractiviteit en spiermassa te verhogen en overtollig vet af te breken. Het verhoogt het aantal calorieën dat je verbrandt, en je basale metabolisme verbetert tegelijkertijd met spiergroei.

Daarnaast kan systematische kracht- en duurtraining de bloeddruk, cholesterol en andere gezondheidsfactoren verlagen, het immuunsysteem versterken, de slaap verbeteren, het welzijn verhogen, de algemene gezondheid bevorderen en het risico op complicaties zoals vaatziekten verminderen.

Full Body Kracht- en Duurtraining op de EGYM+ Circuit
Je trainingsprestaties worden aanzienlijk beïnvloed door hoe vaak en hoe intensief je traint, welk type training je doet en welke machines je gebruikt. Met Metabolic Fit hebben we een precies gericht trainingsprogramma voor je samengesteld. Zoals met alle EGYM+-trainingsprogramma’s, is ons Metabolic Fit-programma – speciaal ontwikkeld voor mensen met type 2 diabetes – gebaseerd op training met onze EGYM+-krachtmachines. Deze moderne benadering van training combineert optimaal duur- en krachttraining. Je profiteert dus van de voordelen van zowel duur- als krachttraining als het gaat om het omgaan met type 2 diabetes.

Vooral als je een type 2 diabeticus bent die nog nooit duurtraining heeft gedaan, of als je geen regelmatige training hebt gedaan, is het belangrijk om langzaam te beginnen en jezelf niet te overbelasten. Daarom begint dit trainingsprogramma zeer voorzichtig en neemt de intensiteit langzaam toe. 18 trainingssessies voor krachtuithoudingsvermogen worden gevolgd door zes spieropbouwsessies om je vooruitgang te behouden.


Voorheen was dit soort op maat gemaakte trainingsschema alleen beschikbaar voor degenen die zich 1:1 begeleiding door een personal trainer konden veroorloven. In tegenstelling daarmee is training op EGYM+-machines volledig geautomatiseerd, zodat je zelfstandig kunt trainen, in overeenstemming met je individuele intensiteitsvereisten. De regelmatige en automatische krachttests, de basis van elk EGYM+-trainingsprogramma, garanderen de juiste hoeveelheid inspanning voor elke sessie. Bovendien zijn consistente trainingssessies met lichtere gewichten beter voor je bloeddruk.


Een andere belangrijke eigenschap voor het waarborgen van een effectieve trainingssessie is een concept dat bekend staat als periodisering. Dit betekent dat de trainingssessie is verdeeld in vier verschillende fasen, de ene na de andere. In elke fase worden verschillende trainingsmethoden gebruikt, met verschillende trainingsprikkels om het effect van je trainingssessie te vergroten.


De Vier Fasen in het Metabolic Fit Trainingsprogramma Zijn Als Volgt:


Fase 1: Activatie (negatief)

Activeert je stofwisseling
De negatieve trainingsmethode is perfect geschikt om je langzaam kennis te laten maken met krachttraining. Bijvoorbeeld, inspanningsniveaus tijdens negatieve training worden als lager ervaren dan tijdens reguliere training. Bovendien worden je spieren zachtjes geacclimatiseerd aan krachttraining door het verhoogde gewicht in de excentrische fase (verlaging).

Fase 2: Stofwisseling (regulier)

Versnelling van de stofwisseling
Krachtuithoudingstraining met behulp van de reguliere methode stelt je spieren in staat veel energie te verbruiken in korte tijd. Het gemiddelde gewicht en het hoge aantal herhalingen creëren een metabolische belasting die je stofwisseling traint en versnelt. De verhoogde behoefte aan calorieën zorgt ervoor dat suiker uit je bloed stroomt en je spieren in gaat. Het resultaat is dat je spieren gevoeliger worden voor insuline!


Fase 3: Vetverbranding (negatief)

Verhoogde vetverbranding
In de derde fase keren we terug naar een negatieve methode. Echter, er is een aanzienlijke toename van de intensiteit in deze fase. De zwaardere gewichten en het verhoogde aantal herhalingen zullen je uitdagen en je stofwisseling aanzetten. Het resultaat is duidelijk: je lichaam zal meer vet gaan verbranden. Je bent op weg naar een gezonde stofwisseling.


Fase 4: Spieropbouw (regulier)

Gezonde spieropbouw
In de laatste fase zullen we opnieuw de reguliere trainingsmethode gebruiken. Het doel is om zwaardere gewichten en een iets lager aantal herhalingen te gebruiken om spieropbouw te stimuleren. Omdat elke extra kilo spiermassa goed is voor je stofwisseling, geldt: hoe meer spieren je hebt, hoe meer suiker je kunt verbranden, zelfs in rust!

Wetenschappelijk Bewezen Trainingsprogramma voor het Reguleren van Bloedsuikerspiegels
Ons Metabolic Fit-programma is gebaseerd op een landelijke studie in Duitsland, uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Leipzig en EGYM+-partnerclubs tussen november 2016 en april 2017. Het doel was om te onderzoeken hoe effectief een digitaal ondersteund krachttrainingsprogramma, dat al effectief was gebleken in experimentele studies, zou zijn voor mensen met type 2 diabetes die trainen in normale fitness- en gezondheidsfaciliteiten.

Het belangrijkste doel van de studie was het verlagen van de HbA1c-waarden. De HbA1c-waarde weerspiegelt de bloedsuikerwaarden over tijd en wordt gebruikt om de ernst van de ziekte te meten. De HbA1c-waarden van de proefpersonen werden door een arts gemeten. Alle proefpersonen hadden een waarde gelijk aan of hoger dan 6,9 (gemiddeld: 7,6) en werden daarom als diabetisch beschouwd.

Het resultaat van de studie was een positieve invloed op alle in overweging genomen gezondheidsparameters:

  • Bloedsuikerwaarden over tijd: HbA1c -10% (***)
  • Functionele tests: kracht +39% (), wandeltest +35% (), zit/sta-test +32% (***)
  • Metingen: gewicht -3kg (), taille -5cm (**), heupen -3cm (*)
  • Bloeddruk: systolisch -3%, diastolisch -6% (*)

Statistische significantie p < 0,05 () / 0,005 () / 0,0005 ()


We hebben ons Metabolic Fit-programma ontwikkeld op basis van inzichten die zijn opgedaan in onze diabetesstudie. Als je type 2 diabetes hebt, kunnen we je nu een praktisch, wetenschappelijk gevalideerd trainingsprogramma aanbieden dat bewezen helpt om de bloedsuikerspiegel in de loop van de tijd te verlagen en je algehele gezondheid te verbeteren. Je kunt meer informatie vinden over de resultaten van de studie hier: EGYM+’s diabetes trainingsprogramma toont positieve resultaten.


Trainingstips voor Mensen met Type 2 Diabetes

Er zijn twee essentiële dingen om te onthouden bij krachtuithoudingstraining als persoon met type 2 diabetes:

  1. Controleer je bloedsuiker vaak en vermijd hypoglykemie: bij het sporten hebben je spieren veel energie nodig. Dit kan ervoor zorgen dat je bloedsuiker snel daalt. Hoe snel dit gebeurt, verschilt per persoon. We raden daarom aan om je bloedsuiker te meten voor, tijdens en na de training en de resultaten te noteren. Dit helpt je te leren hoe je lichaam op inspanning reageert.
  2. Houd snelle en langzame koolhydraten bij de hand in de club: tijdens langere trainingssessies raden we een combinatie van snelle en langzame koolhydraten aan om je bloedsuiker te verhogen en min of meer stabiel te houden. Snelle koolhydraten omvatten bijvoorbeeld glucose, terwijl langzame koolhydraten bijvoorbeeld in mueslirepen te vinden zijn. Mensen met diabetes die gevoelig zijn voor lage bloedsuiker zouden altijd een kleine noodvoorraad snelle koolhydraten bij zich moeten hebben tijdens de training.

Intelligente Trainingsmethoden

De intelligente trainingsmethode van de EGYM+ trainingsprogramma’s definiëren geoptimaliseerde bewegingsschema’s voor de specifieke trainingsdoelen: De trainingsmethode verandert elke zes sessies om een nieuwe groeiprikkel te genereren. EGYM past een golfvormige beweging toe met vier verschillende fase, zodat er maximale voordelen behaald kunnen worden. Elk van deze fase legt de nadruk op verschillende doelstellingen van dat moment.

Regulier

Reguliere methode biedt constante weerstand vergelijkbaar met klassieke krachttraining, waardoor spierpijn wordt verminderd.

Negatief

Excentrische weerstand voorkomt spierblessures en heeft een lagere impact op bloeddruk en hartslag.

Adaptief

Adaptieve weerstand neemt tijdens de training af, afhankelijk van de resterende kracht, waardoor vermoeidheid toeneemt voor meer spiergroei.

Isokinetisch

In tegenstelling tot conventionele krachttrainingsapparatuur, zijn er bij isokinetische training geen gewichten. In plaats daarvan stel je een bepaalde bewegingssnelheid in.

Explosief

Explosieve methode maakt gebruik van de maximale versnelling in een constant gewicht om snelheid-kracht te verhogen voor alledaagse bewegingen en sportactiviteiten.